Harvard Egyetem tanulmànya a napokban jelent meg. Az USA lakosságának 98%-át lefedő adatok a légszennyezettségi és a koronavírusos megbetegedések ill. halálozások összevetésével születtek.

A finom részecskék (PM2,5) légköbméterenként 1 mikrogram(!) növekedése már 15%-kal növeli a Covid okozta halálozásokat hosszabb idejű kitettség esetén (=évtized életvitel szerűen). De a koronavírus megbetegedés esélyét is szignifikánsan növeli.

A légszennyezés kardiovaszkuláris  és légúti betegségeket okoz, rákkeltő. Ezen belül is az ultrafinom részecskék[ PM2,5] a legkárosabbak.
https://electrek.co/2020/04/08/air-pollution-coronavirus-deaths-harvard-new-mexico-oil-gas/

A PM2,5 részecskék második legnagyobb forrása, a háztartási tüzelés után, a közlekedés-szállítás.
A teljes ipar, az energiaiparral együtt a közlekedés PM2,5 kibocsátásának csak 75%-át éri el.

Nem csak a dízel járművek okozzák. A közvetlen befecskendezéses benzines autók PM2,5-ből még többet bocsátanak ki!
A belsőégésű motorok mellett a fékbetétek és autógumik kopása is része a finom porszennyezésnek.

Az elektromos autóknál:

  • az energiaipar  alacsony porszennyezése “csak” közvetve jelentkezik. És az is alacsony: mert a fosszilis erőművek – csökkenő arányuk melett – nagyon komoly szűrőtechnológiával működnek.
  • a regeneratív fékezésnek köszönhetően a fékek is alig kopnak (Tesláknál általában 200-300.000 km közt van az első fékbetét csere).

Pl. Bp-en általában 10-40 µg/m3 közt mozog a PM2,5 szint.